Photo of UD3?

Discussions in the English language about the Dutch Navy.

Moderator: ThePimster

Photo of UD3?

Postby Visje » Tue Jun 01, 2010 19:26

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Visje
Vadm
Vadm

Re: Photo of UD3?

Postby Folkert » Tue Jun 01, 2010 19:51

Ziet er goed uit lijkt inderdaad op de O25 maar zal nog wat verder moeten kijken lijnenkomen aardig overeen met de getoonde onderzeeboot . Blijkbaar is deze foto net na de indienstname gemaakt zal eens kijken waar de andere schepen te boek stonden de R12 en R13 . Als er nu rechts achter het schip een berg zand had gelegen ;) Let op het geschut welk aan wezig is en op de achtergrond staat nog deels de laatste letters van terminal te lezen.
Folkert
Adm
Adm

Postby Horneman » Tue Jun 01, 2010 21:38

Heren, een prachtige unieke foto! Het is zonder twijfel een ex-Nederlandse boot van de O 21 klasse, 100 % zeker. Als het de UD 3 is, dan is deze foto niet genomen bij haar indienststelling. Ik heb een foto van die gelegenheid en de boot ziet er dan een stuk kaler uit. Ook de snuivermast is niet te zien/aanwezig. Het lijkt me meer dat de boot op het punt staat te vertrekken. Op beide foto's is ook het witte(?) vaantje te zien. Op mijn foto (in dienststelling) zijn de steps opgelast en deze zijn inwendig. Maar deze kunnen er later afgehaald zijn en
deze inwendige steps toen gemaakt. Het is inderdaad belangrijk te weten of de foto genomen is in Rotterdam. Ik hoop dat we er uitkomen. Groeten Gerard
In time of War, but not before,
God and the Sailor we adore ashore.
Buth when War is over and Peace remitted,
God is forgotten and the Sailor quited.
Horneman
Adm
Adm

Postby Visje » Tue Jun 01, 2010 21:48

Horneman wrote:Het is inderdaad belangrijk te weten of de foto genomen is in Rotterdam.

Hoi Gerard,

De nummering van de vrachtschepen kan wellicht uitkomst bieden. De Duitsers hebben voor Operatie Seelöwe Nederlandse koopvaardijschepen gevorderd en van nummering voorzien, waarbij de eerste letter(s) de haven aan gaven waar het scherp werd buitgemaakt.

Bij mijn weten begonnen de schepen buitgemaakt in Rotterdam voorzien van registratie RO + een nummer. De schepen in de foto hebben de registratie R-12 en R-13, wellicht een voorloper van de RO-registratie? Of vervanger? Indien een van beide, per wanneer?

Hierop voortbordurend:
RO-13 was Drechtdijk van de HAL. Als ik de foto's die ik heb van de Drechtdijk vergelijk met het schip rechts op de foto van, dan vertonen de schepen zeer sterke gelijkenis (brugopbouw, laadmasten, goalposts etc.)
RO-12 was Damsterdijk van de HAL. Achteropbouw van de R12 vertoont sterke gelijkenis met de foto's die ik van Damsterdijk heb (spiegelhek, laadmasten etc.)

Jan
Visje
Vadm
Vadm

Postby Folkert » Wed Jun 02, 2010 00:11

foto is gemaakt tussen april - juni 1941 . Hou het even vroeg in de ochtend van 9 juni 1941.
Folkert
Adm
Adm

Postby Horneman » Wed Jun 02, 2010 07:09

De UD 3 is in dienst gesteld op 8 juni 1941, de UD 4 op 28 januari 1941 en de UD 5 op 30 januari 1942 (de datum 1 november 1941 wordt ook genoemd). De boten vertrekken op de dag van hun indienstelling van de werf en worden ingedeeld bij de 5e U-boot flottielje te Kiel. Op de UD 4 wordt in mei 1941 de Schnorkel getest (tot eind van de zomer), hierna worden de Schnorkel(s) verwijderd (reden: gevaarlijk en onbruikbaar). Op foto's van de UD 4 zijn opgelaste steps te zien. Al met al lijkt het dat de boot op de foto de UD 3 is. Groeten Gerard
Horneman
Adm
Adm

Postby Hans Jonkman » Wed Jun 02, 2010 08:33

De foto lijkt genomen te zijn in de Schiehaven in Rotterdam met aan de andere kant van de haven de Lloydpier
In "Rotterdam Oorlogshaven" staat op pagina 104 een foto van de UD 3 indienststelling op 8 juni 1941 met veel verschillen met de boot op de foto .
Hans Jonkman
Ktz
Ktz

Postby Folkert » Wed Jun 02, 2010 09:08

Hoi Hans ,

Zou het lukken er een scan van te maken ??

Schiehaven.jpg

de schiehaven ;)

Helaas geen mooie overzichtsfoto maar het is inderdaad de schiehaven en rechts onderin de pier en links in het midden zou de onderzeeboot gelegen hebben . Ondertussen is er veel veranderd. De gebouwen op de pier zelf zijn allen gesloopt . de davit met de sloep heeft tot eind jaren 50 op de kop van de pier gestaan net als het gebouw zelf . Helaas alles is vertrokken en gesloopt . Het is inderdaad in de Schiehaven genomen .
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Folkert
Adm
Adm

Postby Hans Jonkman » Wed Jun 02, 2010 15:59

Hallo Folkert,

Bijschrift bij de foto,
Wilton Fijenoord 8 juni 1941, de werfkade aan de oostelijke uitloop van de haven der Vijf Sluizen. Op de voorgrond de die dag in dienst gestelde onderzeeboot UD 3, de voor de Duitse marine afgebouwde Hr. Ms. O25. Op de achtergrond de raffinaderij van de BPM in Pernis
Hans Jonkman
Ktz
Ktz

Postby Hans Jonkman » Wed Jun 02, 2010 16:20

Gezicht op de Schiehaven/Nieuwe Waterweg vanaf de plaats waar het ronde kanttoor staat op de Lloydpier met de "Willem Ruys" (1/6/2010). De UD 3 zal ongeveer gelegen hebben bij de witte tent/loods
Hans Jonkman
Ktz
Ktz

Postby Folkert » Wed Jun 02, 2010 20:31

:th-up: Inderdaad een mooie foto en neem aan dat dit wel de UD4 is .

Verschil met de UD 3 is toch wel de steps en de bevestiging van de radiodraden . Tevens is ook deze boot reeds indienstgesteld zo te zien .

Bij deze foto had moeten staan een datum vanaf 28 Jan 1941 of

"wederom met voortstuwings problemen langs de kant"

Weer een klasse foto :thanks:
Folkert
Adm
Adm

Postby Horneman » Wed Jun 02, 2010 21:41

Deze foto is in mijn collectie opgenomen als zijnde de UD 3 op de dag van haar in dienstelling 8 juni 1941. Deze foto komt uit een serie van 9 foto's, allen gemaakt op die dag. Het blijft dus een misterie! Ik zou graag willen weten wat het witte vaantje betekend? Weet iemand dat? Groeten gerard
Horneman
Adm
Adm

Postby Folkert » Wed Jun 02, 2010 22:38

Oorlogswinpel
Dat is de oorlogswimpel en wordt verkregen na in dienststelling van de onderzeeboot . Tevens zijn er geen badges op de onderzeeboten te vinden op de UD 4 hoorde de volendammer te staan en op de UD 5 / O27 zijn vrouwtje en werden pas op de schepen geschilderd bij aankomst bij het Flotilla .

Op de eerste foto is meen ik Krvkpt. Hermann Rigele te zien . Deze heeft als CDt de door hem indienstgestelde boten UD-1 (21 Nov 1940) UD-3 (8 Jun 1941) overgevaren. De eerste boot is zeker de UD3 gezien de weggewerkte steps in de huidbeplating deze was ook aanwezig op de O25 .Tevens de Boog op de brug de pilonen op de brug met de dwarsbalk deze kom je nergens anders op de drie UD 's voor dan alleen op de UD3 . Tevens de spatrand op de brug ,deze is er niet op de UD 3 en wel op de UD 4 en UD 5.

laatste foto
Hierna werden er de steps opgelast op de O26 ( UD 4) zonder geleider en O27 ( UD 5) met geleiders
De laatste foto kan volgens mij ook alleen de UD 4 of UD 5 zijn. De reling van de O26 ( Nederlandse constructie ) niet geheel rond te toren .Op de O27 is deze trouwens later verwijderd en een vaste reling aan de buitenzijde geplaatst. De O27 had rond de periscoop opbouw nog een reling zitten en de O26 niet . Op de laatste foto is deze reling niet terug te vinden of het zou op de zwarte rand dienen te zitten. Op beide schepen lagen de radiodraden over de spatrand van de toren . Hou het hier even op de UD4 ex O26 maar wacht het even af .

Maar ben wel benieuwd naar de andere foto's van de beschrijving met UD 3 :roll:
Folkert
Adm
Adm

Postby Horneman » Thu Jun 03, 2010 08:15

Bedankt voor het antwoord betreffende het vaantje.Dat de badges pas in Kiel op de boten werden geschilderd kan kloppen. Op de UD 3 de Vliegende Hollander (zeilschip), op de UD 4 een gestilleerde wereldkaart met een profiel een onderzeeboot en face (een Volendammer, heb ik nooit gezien, maar ik kan me vergissen) en op de UD 5 het 'melkmeisje'. Bij de te waterlating van de O 25 zijn inderdaad de pilonen te zien, maar op latere foto's van de UD 3 zijn deze niet te zien/aanwezig. Inderdaad zijn op de UD 4 en UD 5, zover ik heb kunnen nagaan, geen pilonen aanwezig. De radiokabels zijn op de brug (sail) vast gemaakt. De drie boten hebben in Kiel een verbouwing gehad, waarschijnlijk zijn toen de pilonen verwijderd. we blijven zoekende! Groeten gerard
Horneman
Adm
Adm

Postby Folkert » Thu Jun 03, 2010 08:46

Geweldig ,

Bedankt voor je antwoord Gerard .

Langzaam maar zeker komen we weer een stapje vooruit alhoewel ik dit toch een behoorlijk sprong vond. Mocht er meer info zijn horen we het graag en zijn er foto's met de badges ? het meklkmeisje hebben we en deze stond op de teruggehaalde O27 . Zijn de anderen ook bij anderen bekend > hoezoo nieuwsgierig :lol:

Nog een vraag de UD 3 is deze onderweg uit Kiel naar Lorient nog in Rotterdam geweest ?? Mogeliijk voor Onderhoud voortstuwing ?

Nogmaals dank :sailor_wink:
Folkert
Adm
Adm

Next

Return to Royal Netherlands Navy